Monday, January 28, 2008

HARLOW a modern városálom







































Talán keveseknek cseng ismerősen a Harlow név. Ez a város a régi kis középkori városmaghoz nem kötődve, a 2. Világháború után jött létre, Londontól 50 km-re északra, az északi vasútvonalra felfűzve.
Az ideális, modern alapelvekre épülő város tervét 1947-ben a kor híres városépítésze, Sir Frederick Gibberd tervezte. A várostervben ötvözte az angol szomszédságokon alapuló kertvárosi modellt a szigorúan szerkesztett modernista várossal. Hogy is lehetséges ez? A várost szomszédságokra osztotta, amik mindegyike önálló kis egység bolttal, közösségi funkciókkal. Ezeket a gyalogosan elég távol (15 perc séta) levő szomszédságokat bicikliutakkal kötötték össze. Ebbe a biciklihálózatba van bekötve Harlow akkori munkalehetőségét biztosító (nehéz)ipari városrész, a vasútállomás és a régi Harlow is. (Ne feledjük, az 50-es években még nem volt mindenkinek autója.)
A város központjában Anglia első lakótornya (1951), első gyalogos övezete és számos fantasztikus kortárs műalkotás (Moore, Hepworth, Frink, Rodin) mutatott az optimista jövő felé.
Kik is voltak a város első telepesei? Elsősorban fiatal családosok költöztek ide. A várost "babakocsi városnak" csúfolták.
Kik lakják a várost ma?
Mára ez a lakossági réteg épp nyugdíjas korát éli, a fiatal nemzedék pedig autóval/vonattal Londonba ingázik. Mivel azóta az autó elérhető, Harlow pedig autóval 30-45 percnyire van Londontól, a város alvóvárossá (vagy ahogy az angol nép mondaná, bolygóvárossá) vált. A város közepét egy a 70-es években épült pláza birtokolja, a főutca zegzugos utcáin nyugdíjas nénikék botorkálnak...

Ezt a várost akarják felrázni a városatyák, reméljük sikerrel...


1 comment:

Anonymous said...

Thanks for the erdekes informacio